Nu när jag både har lärt mig att behärska modern spelutveckling och har satt ett (icke-exakt) releasedatum på vintern 2023 så blir utvecklingen av mitt spel lättare att planera.
Att det måste släppas en vinter är givet då spelet har vintertema, men frågan har hela tiden varit vilken vinter. Visst hade jag kunnat stressa ut spelet till denna vinter, men vad hade varit poängen med det? Med en ordentligt lång utvecklingsperiod på ungefär 2,5 år (inklusive att lära sig spelutveckling, utveckla spelet, testa det och fixa all marknadsföring runtomkring) som nästa vinter innebär så får jag faktiskt chansen att skapa något bra och genomarbetat. Oavsett hur många exemplar jag säljer så är det här mitt främsta livsverk hittills och jag vill lämna efter mig något som jag är stolt över.
Trots den väl tilltagna utvecklingstiden, på heltid dessutom, har jag periodvis varit väldigt stressad, för om man bryter ner processen till veckomål framstår inte utvecklingstiden som lika lång längre. Nästa sommar vill jag ha en färdig första version, fullt spelbar och redo för betatestning. Då jag har som mål att totalt inkludera 80-100 aktiviteter/utmaningar/uppdrag och bara för ett par månader sedan endast slutfört utvecklingen av en handfull av dem så innebär detta att jag behöver hålla ett tempo på cirka två uppdrag i veckan. Det är just detta som har varit överväldigande för mig då när jag inför något större, som möjligheten att “ratta” en snöskoter, kan det ta flera veckor att utveckla och fixa till ett enda uppdrag. Jag överskrider alltså veckomålen med råge.
Men alla processer har sina toppar och dalar och just nu känner jag mig ganska lugn. Jag har skruvat ner målet till minimummålet på 80 uppdrag, från att tidigare varit fast inställd på 100 stycken. Kvantitet är absolut viktigt i mitt spel, många varierade aktiviteter är lite vad hela spelidén bygger på, men 80 uppdrag är fortfarande kvantitet. Låt oss säga att det i genomsnitt tar 7,5 minuter att klara ett uppdrag, allt som allt (tiden för att hitta det i den lilla öppna spelvärlden och ibland kanske misslyckas med att klara utmaningen på första försöket är inräknat) så ger det en speltid på 7,5 timmar om man ska klara spelet (60 uppdrag krävs för det) och 10 timmar för att klara alla uppdrag. Det är definitivt mer än lagom.
Vad som också är lugnande att jag nu när jag är klar med de mesta av de grundläggande funktionerna så kan jag ibland slänga ihop ett uppdrag på en dag, utan att det för den sakens skull blir ett överflödigt hafsverk. Det är korta uppdrag jag pratar om här, men de är lika belönande att klara av (som spelare) och viktiga för spelupplevelsen. Huvudkaraktären kan redan springa, hoppa, åka snöskoter, borra i is, pimpla, skotta snö, gräva gropar, spela minigolf, åka skidor, dra i spakar, slungas upp av gejsrar, öppna kistor, kasta snöboll och rulla stora snöbollar och genom att ta till vara på dessa förmågor blir uppdragsdesignen (ibland) som en dans på rosor. “Okej, man kan kasta snöbollar, men jag drar inte nytta av det tillräckligt mycket” och utifrån det föds idéer till nya aktiviteter som är lätta att implementera.
Blir jag färdig med uppdragen i början av nästa sommar, som det är tänkt, får jag också tid till att säkerställa kvaliteten. Tydlighet (ej att förväxla med övertydlighet), optimering och allmän polering är givetvis minst lika viktigt, om inte viktigare, än kvantitet.
Jag har planer på att ta fram en ambitiös första trailer som ska lanseras i september tillsammans med en Steam-sida. Det finns givetvis ingen anledning att ordentligt utannonsera ett vinterspel mitt i sommaren när folk är upptagna med att sola och bada, därför väntar jag tills dess. Efter det tänker jag också söka kontakt med Sony för en eventuell Playstation 5-release. Det är lite bökigare med konsolrelease än PC-release och jag har av den anledningen avvaktat med att ta kontakt förrän jag har något ordentligt att visa upp. Jag har dock hela tiden haft konsoler i åtanke och testar alltid allt med en handkontroll först, men vi får se hur det går och får hoppas på det bästa.